пʼятниця

Інтеграція педагогічних технологій навчання, виховання та управління як необхідна умова розвитку творчої особистості

Горобець О.Ф., вчитель української мови та літератури загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Могильне

       Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів с. Могильне одна з найстарших шкіл області. У 2015 році їй виповнилося  149 років. Спочатку це була  церковно- парафіяльна школа, з 1913 року – земська. У 1922 році на базі  Могильненської гімназії було створено районну трудову семирічну школу, в ній навчалися діти  з усіх сіл тоді  Хащуватського району. В 1937 році школа отримала статус середнього  освітнього закладу. Нове приміщення школи  було збудовано в 1975 році.  За період існування  школи змінилося багато її керівників. Могильненську школу з 1919  по 1922  років очолював  Григорій  Силович  Костюк – видатний  український психолог, член Академії педагогічних наук. Школа  дала путівку в життя багатьом відомим людям. Ми гордимося своїми земляками. Це батько української психології  Костюк Г. С., Герої Радянського Союзу  Федір Семенович Костюк та Дмитро Іванович  Осатюк;  письменники Галина Берізка, Василь Миколюк, Павло Шарандак, Ольга  Марунич. 
Школа працює над проблемою: «Розвиток творчих здібностей учнів». Кредо школи:  "ЖИТИ! БУТИ! ТВОРИТИ! СВІТИТИ ВІЛЬНОЮ ДУШЕЮ!"        
                                                                                                          
Мета діяльності закладу:
·        Забезпечити сприятливі умови для фізичного, інтелектуального, полікультурного становлення особистості кожного учня, досягнення ним рівня освіченості відповідного ступеня навчання, розвиток потенційних можливостей з урахуванням їх пізнавальних інтересів і нахилів;
·        Виховання духовно багатої, гуманної, вільної, рівноправної, відповідальної, толерантної, демократичної особистості;
·        Формування рис громадянськості української держави, духовності, фізичної досконалості, моральної, художньої, естетичної та трудової культури;
·        Впровадження активних форм і методів навчання учнів та вчителів, реалізація особистісно-орієнтовного підходу;
·        Підготовка молоді до самостійної, активної, творчої життєдіяльності в нових соціальних і культурних умовах, уміти планувати стратегію власного життя, визначити своє життєве кредо й свій стиль.
В школі організована  система роботи з  обдарованими дітьми, яка включає наступні компоненти:
·        діагностування обдарованих дітей
·        формування банку даних обдарованих дітей
·        науково – методичне та матеріальне забезпечення
·        організація роботи наукового товариства, гуртків, факультативів
·        співпраця з позашкільними установами та організаціями
·        комплектування бібліотеки наукових знань
·        робота з батьками обдарованих дітей
·        система адресної підтримки обдарованих дітей
Робота з обдарованими проводиться на основі аналізу діяльності за попередній рік  згідно плану, що складений за напрямками. На початку навчального року видається наказ по школі «Про організацію роботи з обдарованими учнями». Щороку на засіданні методичної ради, наради при директору підбиваються підсумки  роботи з обдарованими учнями. Виносяться рішення  щодо перспектив на наступний рік  та шляхів заохочення обдарованих дітей. Постійно ведеться моніторинг та порівняльний аналіз результатів участі  учнів школи  в ІІ та ІІІ етапах Всеукраїнських учнівських олімпіад з базових дисциплін  та результатів участі в інтерактивних конкурсах.
Школа намагається  дати можливість всім дітям школи відчути себе потрібними суспільству, виявити здібності та розвинути їх, створюючи виховний простір для самореалізації. Виховання учнів реалізується у процесі організації:
·        навчально-виховної діяльності;
·        позаурочної та позакласної діяльності;
·        позашкільної освіти;
·        роботи органів учнівського самоврядування;
·        взаємодії з батьками, громадськими організаціями, державними установами.
    У практиці роботи школи впроваджувалися такі виховні технології, інтерактивні методи та форми діяльності, які ставлять за мету не нав’язування правил і норм та примусове їх виконання, а створення умов для осмислення суті моральних правил і норм, їх доцільності, добровільного сприйняття, творчого застосування, набуття досвіду морально-ціннісного ставлення до самого себе, до людей, до  навколишнього світу. Сучасні школярі – це покоління молоді, від якого залежить майбутнє України. Виховуючи дитину, розвиваючи її інтелектуальні та творчі здібності, формуючи певні якості особистості, ми повинні чітко усвідомлювати, що весь процес виховання повинен бути спрямований на пошук дитиною свого місця в житті. А тому важливого значення набуває процес вироблення різноманітних життєвих навичок, необхідних для розвитку життєвої компетентності та успішної адаптації в суспільстві.
 Соціальна адаптація учнів, розуміння ними своїх прав та свідомого виконання обов’язків в значній мірі залежить від правильно організованого виховного процесу в школі.  Ідеалом виховання виступає різнобічно та гармонійно розвинена, національно свідома, високоосвічена, життєво компетентна творча особистість, здатна до саморозвитку і самовдосконалення. Тому головною домінантною виховної роботи педагогічного колективу є  формування в особистості ціннісного ставлення до навколишньої дійсності та самої себе, активної за формою та моральної за змістом життєвої позиції. Критерієм впливу діяльності закладу на соціальну поведінку учнів є свідоме виконання учнями основних нормативних документів школи: Статуту школи, правил внутрішнього розпорядку, в яких визначені основні права та обов’язки учнів. На основі цих документів розроблені «Правила для учнів».
Для розвитку індивідуальних здібностей учнів, забезпечення ділового ритму життя, дисципліни і порядку, організації дозвілля  в школі працює  шкільне дитяче об’єднання «Світанок».  Учнівське урядування забезпечує  комплексний  виховний вплив на учнів шляхом їх залучення до усвідомленої й  систематичної участі  у вирішенні важливих  питань життя класу та школи.
Учнівське самоврядування організовано на загальношкільному та класному рівнях. Робота дитячо-юнацького об’єднання «Світанок» базується на наступних принципах:
         самостійності у вирішенні питань у рамках своїх повноважень, закріплених у статуті навчального закладу чи органу дитячого самоврядування;
         відповідальності органів дитячого самоврядування перед виборцями, членами колективу, педагогами, батьками тощо;
         різноманітності форм організації дитячого самоврядування;
         відкритості та прозорості діяльності в усіх сферах самоврядування;
         системності планування та реалізації намічених програм і проектів;
         консультативно-педагогічної підтримки дорослих.
       Серед основних напрямків діяльності шкільного дитячого обєднання «Світанок» є:
         якнайширше залучення учнів до активної участі в житті школи, колективу, громади;
         розкриття, самовдосконалення та самореалізація особистості, моральне та духовне зростання;
         захист прав та інтересів членів свого колективу;
         організація просвітницької роботи серед однолітків;
         організація життя та діяльності свого колективу;
         підготовка до майбутнього дорослого життя, орієнтовний вибір майбутньої професії.
Основний принцип учнівського урядування  школи - «Розкрити себе, знайти себе, зрозуміти інших, удосконалити світ, в якому ми живемо…».
Дитяче об’єднання  має свій статут, емблему, прапор, гасло, грошову одиницю - промінь.  Гасло  учнівського шкільного управління «Світанок»: «Віра у себе, надію  - в серця, сонце в долонях для нового дня!»  
У статуті відображено структуру учнівського управління, права та обов'язки учасників учнівсько­го управління, напрями роботи. В шкільному об’єднанні створені міністерства: культури, освіти, здоров’я та спорту, екології «Пролісок», міністерство волонтерського руху «Надія», надзвичайних ситуацій «Іскра».  Очолює роботу міністерства президент, який обирається у ході  загальношкільних виборів (один раз на  два роки).
   Діяльність шкільного дитячого об’єднання «Світанок» спрямована на прояв громадської активності. Саме волонтерство серед учнів  свідчить про позитивний вплив та результативність громадянського напрямку виховання. Волонтерством охоплений увесь учнівський колектив школи. Учням школи не чуже почуття милосердя, співчуття ближньому, тому постійно підтримується зв`язок  зі старшим поколінням - ветеранами праці та війни, а також здійснюється підтримка однолітків, які потрапили у складні життєві ситуації. Міністерство інформації очолює  роботу шкільного прес-центру «Дивосвіт» і  відповідає за інформаційне  забезпечення  життя  школи,   організовує щомісячний випуск  шкільної  газети  „Дивосвіт”, випуск інформаційних бюлетенів різних тематик: «Закон та ми», «Безпека в Інтернеті», «Біле рабство», «Безпека у побуті,    проводить  виставки  та конкурси  малюнків,  стіннівок. 
       Класне учнівське управління поділяється на маніципулітети (класи), які мають власну назву, гасло та Сонячний банк. Грошовою одиницею Сонячного банку є промінь:  жовтий колір - 1 бал, жовтогарячий -2 бали,  червоний -3 бали. Дані промені класні колективи отримують у випадку участі та перемоги у шкільних, районних  та Всеукраїнських заходах,  таким чином здійснюється  моніторинг зайнятості дітей в позаурочній діяльності.
     Структура класного управління відповідає загальношкільній структурі  шкільного управління – міністерства  змінюються на відділи управління, а президент на начальника відділів.
      Дитячо-юнацьке об’єднання «Світанок» полягає в тому, що воно створює для учнів широкі можливості для творчої самореалізації, орієнтує їх на досягнення
соціально-корисної мети, індивідуальної і суспільної, залучає до реформаторських процесів школи, забезпечує захист прав учнів, відвертає їхню увагу від асоціальних форм поведінки.
      Представники учнівського управляння школи є активними учасниками засідань районного парламенту дітей, які не просто є спостерігачами, а включаються в обговорення питань «Проблеми організації ШПД та шляхи їх вирішення»,  діляться досвідом роботи випуску шкільної газети «Дивосвіт», яка в 2008 році стала лауреатом Всеукраїнського конкурсу шкільних газет у номінації «Найкраще оформлення». У 2008 році лідер нашої школи Багановська Тетяна здобула перемогу  у районному конкурсі «Лідер року». Учнівське шкільне управління є активним учасником районних проектів, так було започатковано проекти «Молодь за здоровий спосіб життя», «Небезпечна іграшка», «Жінка-легенда» (Життя і творчість Г.С.Берізки ).
     Молодший шкільний вік  є важливим у становленні особистості дитини, бо саме в цьому віці закладаються основи особистісного розвитку учнів початкової школи. Основними потребами дитини в початкових класах є потреби: у спілкуванні з людьми, в емоційному контакті, визнанні, оцінці своїх дій та вчинків, виявленні власних позицій у ставленні до інших, світу, у дружбі, товариськості, повазі до особистості, самоповазі, набутті нових знань та вмінь для пізнання довкілля.
У співпраці з органами учнівського управління  створено дитячий рух   1-4 класів «Дивосвіт». Згідно вікових особливостей дітей  програма роботи дитячого об’єднання «Дивосвіт» включає в себе чотири напрямки - промінчики :
·        1 клас- промінчик «ХТО Я?»
Я – виховую віру в себе, розкриваю і розвиваю свої здібності, поспішаю творити добро, намагаюся розділити радість свою та інших.
·        2 клас – промінчик «ДЕРЕВО – МІЦНЕ КОРІННЯМ , А ЛЮДИНА - ДРУЗЯМИ»
 Я – шаную свою родину, поважаю старших, живу турботами й радощами близьких і друзів.
·        3 клас – промінчик «НАЙЦІННІШЕ В МОЄМУ ЖИТТІ»
Я - шаную свою родину, бережу тепло батьківської оселі, вивчаю, утверджую та примножую традиції і святині свого народу, УКРАЇНИ.
·        4 клас – промінчик «ЯК СТАТИ ЛЮДИНОЮ»
Я - прагну жити в мирі та дружбі з іншими дітьми, пам'ятаючи: “ЗЕМЛЯ – наш спільний дім”.
Дитячий рух «Дивосвіт» має свою емблему, прапор та гасло.
Гасло: «Будем дружно крокувати, світ цікавий пізнавати!»
«Дивосвіт» - це реалізація потреби дітей: у спілкуванні з людьми, в емоційному контакті, визнанні, оцінці своїх дій та вчинків, виявленні власних позицій у ставленні до інших, світу, у дружбі, товариськості, повазі до особистості, самоповазі, набуття нових знань та вмінь для пізнання довкілля.
                        Інформація про роботу учнівських об’єднань

Учнівські об’єднання
Завдання, визначенні учнівським колективом
Функції учнівських об’єднань
Результативність роботи
ДО «Дивосвіт»
Розвиток особистості.  Делегування повноважень учителя-учневі, уміння дитини самостійно, а іноді за допомогою вчителя реалізувати свої здібності до практичної діяльності, допомогти дитині розвитись до більш високого рівня, для якого необхідно самостійне прийняття рішень і моральний вибір.
Виховувати віру у себе, шанобливе ставленні до родини, вивчення традицій свого народу, прагнення жити в мирі та дружбі з іншими дітьми, пам'ятаючи:
“ЗЕМЛЯ – наш спільний дім”
1. Участь у загально шкільних учнівських зборах
2. Внесення своїх пропозицій до плану роботи  учнівського управління
3. Активна участь у шкільних заходах

1. Запровадження проектної діяльності
2. Проведення родинних свят.

Еколого-натуралістичне об’єднання «Пролісок»
Виховання бережливого ставлення до природи нашого краю, поглиблювати живий інтерес і любов до дослідницької роботи.
Проведення туристсько-краєзнавчих конференцій з метою вивчення природи, ландшафту та етнографічного регіону нашого краю
Дослідницька робота:
1.Проект «Цей ліс живий…»
2.Агітаційна робота щодо збереження природи
3.Провендення тижнів екології
4. Озеленення прилеглої території до школи

Юні рятівники
«Іскра»

1. Інформаційно-агітаційна робота з безпечної поведінки з вогнем

Випуск інформаційних бюлетенів, проведення тематичних лінійок даної тематики, оформлення стенду «Юний рятівник»
2010р.- І місце в другому етапі Всеукраїнському конкурсі-фестивалі юних друзів рятівників
2012р. –ІІ місце місце в другому етапі Всеукраїнському конкурсі-фестивалі юних друзів рятівників
Випуск та розповсюдження інформаційних бюлетенів «Безпека» 
Волонтерський рух «Надія»
Виховання милосердного ставлення до людей, які опинились в скрутній ситуації, надання посильної допомоги,ушанування пам’яті загиблих у роки  Великої Вітчизняної війни, надання допомоги ветеранам  та учасникам ВВв.
Надання дмоги дітям із малоза-безпечених сімей, ветеранам ВВв та людям похилого віку, упорядкування братської могили.
Проведення літературно-музичних композицій до Дня Перемоги, проведення благодійних акцій, надання матеріальної допомоги дітям із малозабезпечених сімей, зібрано і передано речі  дітям школи , які потребують матеріальної допомоги.
Об’єднання юних поетів «Проба пера»
1. Підтримка та розвиток творчої особистості
2. Популяризація літератури рідного краю
Написання власної поезії, видання віршів у шкільній газеті «Дивосвіт»
1. Юні поети друкуються в шкільній газеті «Дивосвіт»

Немає коментарів:

Дописати коментар