пʼятниця

Диференціація навчання як умова розвитку обдарованих учнів в умовах профільного навчання

Поліщук В.П., директор НВК «Гайворонська гімназія-загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 5»

У сучасному житті особливу актуальність набуває проблема усвідомлення відповідальності дорослих перед дітьми. Конвенція про права дитини передбачає гарантію свободи і гідності дітей, створення умов, при яких вони можуть відбутися як особи. Держава повинна поважати право дитини на збереження своєї індивідуальності, дорослі зобов'язані керувати дитиною з метою розвитку її  здібностей.
У зв'язку з цим вдосконалення системи освіти вимагає упровадження в практику загальноосвітніх установ комплексу заходів, направлених на своєчасне забезпечення кожній дитині адекватних умов для  її   розвитку, формування повноцінної особи, отримання освіти.
У практиці навчально-виховної діяльності  сучасної школи  поширені різні технології навчання. Одним із шляхів удосконалення процесу навчання, реалізації індивідуальних особливостей учнів є диференціація завдань і методики навчання залежно від можливостей  учнів.
Диференційоване навчання - спеціально організована навчально-пізнавальна діяльність, яка з огляду на вік, індивідуальні особливості суб'єктів навчання, соціальний досвід, спрямована на оптимальний фізичний, духовний та психічний розвиток   учнів, засвоєння необхідного обсягу знань, практичних дій за різними навчальними планами і програмами.

Основною метою диференційованого навчання є створення найкомфортніших умов для ефективного навчання особи, забезпечуючих їй досягнень  такого рівня освоєння матеріалу, який відповідає її пізнавальним можливостям.
Проблема навчання і виховання обдарованих дітей має особливе значення на порозі ХХI століття. Помітне прискорення в політичному і інтелектуальному осмисленні соціальних, технічних, економічних і культурних феноменів, характерних для глобалізації, викликало необхідність створення системи підтримки і захисту інтересів обдарованих  дітей, змінило погляд на підходи до навчання обдарованої молоді.
Диференційоване навчання потребує ґрунтовної підготовки педагога, певних  його  умінь. Необхідно: вивчити індивідуальні особливості учнів, розподілити їх за групами; підібрати консультантів; розробити заняття в деталях; чітко сформулювати основні й додаткові запитання, визначити час на їх виконання; продумати систему оперативного контролю; поєднувати індивідуальну, групову і фронтальну роботу; продумати власну педагогічну діяльність на занятті; підготувати необхідні дидактичні матеріали.
Позитивним у диференційованому навчанні є те, що: а) воно дає можливість ставити перед  учнями   навчальні завдання, що передбачають пошук; б) створюються передумови для використання комплексних розумових дій; в) навчальні завдання розв'язуються у процесі спілкування членів групи, що сприяє вихованню колективізму, формуванню комунікативних якостей, поділу праці між членами групи; г) вчитель   здійснює керівництво навчальним процесом опосередковано.
Необхідно зазначити, що диференційоване навчання має певну систему оцінювання, яка спрямована на те, щоб ліквідувати її негативний вплив на психічний розвиток учнів і процес навчання взагалі. Вона передбачає:
- оцінювання лише тих знань, які є основою навчальної  дисципліни;
- відповідність діапазону оцінок амплітуді коливань в розумовому розвитку студентів і в рівнях засвоєння ними знань;
- всі оцінки позитивні (незнання не оцінюється).
Таким чином, диференційований підхід до навчання у школі дає змогу врахувати особливості окремих груп учнів, здійснити поступовий процес засвоєння матеріалу, що приводить до якісних і кількісних змін рівня знань з дисципліни, виробленню умінь і навичок, розвитку пізнавальної сфери в цілому.
Оскільки,  сьогодні головна мета  навчальних  закладів  – сприяти розумовому, емоційному, моральному й фізичному розвитку особистості, всебічно розкривати її творчі можливості, забезпечувати умови для розквіту індивідуальності дитини з урахуванням її вікових особливостей,то   часто  впроваджують рівневу диференціацію і диференціацію за змістом. Остання готує  учнів  до вибору профілю навчання.
Диференційоване навчання має наступні особливості:
1. Диференціація припускає обов'язкове врахування індивідуальних особливостей учнів.
2. Індивідуалізація  здійснюється через диференційоване навчання;
     3. Мета диференціації- створення оптимальних психолого-педагогічних умов для виявлення і розвитку здібностей учня.
В НВК "Гайворонська гімназія-ЗШ І-ІІІ ступенів №5" ще з 2008 року запроваджено профільне навчання у 10, 11 класах, мета організації якого здійснити диференціацію навчання. У травні, перед початком нового навчального року, здійснюється анкетування учнів 9 класів, з метою визначення нахилів та здібностей. Потім проводяться батьківські збори. Аналізується матеріально-технічна база школи, кадровий потенціал, анкети учнів. Батькам пропонуються ті, чи  інші профілі. Так, спільно визначається майбутній профіль 10 класу. В НВК впроваджуються історичний та профіль української філології. 

Немає коментарів:

Дописати коментар