Поліщук В.П., директор НВК «Гайворонська
гімназія-загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 5»
У сучасному
житті особливу актуальність набуває проблема усвідомлення відповідальності
дорослих перед дітьми. Конвенція про права дитини передбачає гарантію свободи і
гідності дітей, створення умов, при яких вони можуть відбутися як особи.
Держава повинна поважати право дитини на збереження своєї індивідуальності,
дорослі зобов'язані керувати дитиною з метою розвитку її здібностей.
У зв'язку з цим
вдосконалення системи освіти вимагає упровадження в практику загальноосвітніх
установ комплексу заходів, направлених на своєчасне забезпечення кожній дитині
адекватних умов для її розвитку, формування повноцінної особи,
отримання освіти.
У практиці навчально-виховної діяльності
сучасної школи поширені різні
технології навчання. Одним із шляхів удосконалення процесу навчання, реалізації
індивідуальних особливостей учнів є диференціація завдань і методики навчання
залежно від можливостей учнів.
Диференційоване навчання - спеціально організована навчально-пізнавальна
діяльність, яка з огляду на вік, індивідуальні особливості суб'єктів навчання,
соціальний досвід, спрямована на оптимальний фізичний, духовний та психічний
розвиток учнів, засвоєння необхідного
обсягу знань, практичних дій за різними навчальними планами і програмами.
Основною метою
диференційованого навчання є створення найкомфортніших умов для ефективного
навчання особи, забезпечуючих їй досягнень
такого рівня освоєння матеріалу, який відповідає її пізнавальним
можливостям.
Проблема
навчання і виховання обдарованих дітей має особливе значення на порозі ХХI
століття. Помітне прискорення в політичному і інтелектуальному осмисленні
соціальних, технічних, економічних і культурних феноменів, характерних для
глобалізації, викликало необхідність створення системи підтримки і захисту
інтересів обдарованих дітей, змінило
погляд на підходи до навчання обдарованої молоді.
Диференційоване
навчання потребує ґрунтовної підготовки педагога, певних його
умінь. Необхідно: вивчити індивідуальні особливості учнів, розподілити
їх за групами; підібрати консультантів; розробити заняття в деталях; чітко
сформулювати основні й додаткові запитання, визначити час на їх виконання;
продумати систему оперативного контролю; поєднувати індивідуальну, групову і фронтальну
роботу; продумати власну педагогічну діяльність на занятті; підготувати
необхідні дидактичні матеріали.
Позитивним у
диференційованому навчанні є те, що: а) воно дає можливість ставити перед учнями
навчальні завдання, що передбачають пошук; б) створюються передумови для
використання комплексних розумових дій; в) навчальні завдання розв'язуються у
процесі спілкування членів групи, що сприяє вихованню колективізму, формуванню
комунікативних якостей, поділу праці між членами групи; г) вчитель здійснює керівництво навчальним процесом
опосередковано.
Необхідно зазначити, що диференційоване навчання має певну систему
оцінювання, яка спрямована на те, щоб ліквідувати її негативний вплив на
психічний розвиток учнів і процес навчання взагалі. Вона передбачає:
-
оцінювання лише тих знань, які є основою навчальної дисципліни;
-
відповідність діапазону оцінок амплітуді коливань в розумовому розвитку
студентів і в рівнях засвоєння ними знань;
- всі
оцінки позитивні (незнання не оцінюється).
Таким чином, диференційований підхід до навчання у школі дає змогу
врахувати особливості окремих груп учнів, здійснити поступовий процес засвоєння
матеріалу, що приводить до якісних і кількісних змін рівня знань з дисципліни,
виробленню умінь і навичок, розвитку пізнавальної сфери в цілому.
Оскільки,
сьогодні головна мета
навчальних закладів – сприяти розумовому, емоційному, моральному
й фізичному розвитку особистості, всебічно розкривати її творчі можливості,
забезпечувати умови для розквіту індивідуальності дитини з урахуванням її
вікових особливостей,то часто впроваджують рівневу диференціацію і
диференціацію за змістом. Остання готує учнів до вибору профілю навчання.
Диференційоване
навчання має наступні особливості:
1. Диференціація припускає обов'язкове врахування індивідуальних
особливостей учнів.
2. Індивідуалізація
здійснюється через диференційоване навчання;
3. Мета диференціації- створення
оптимальних психолого-педагогічних умов для виявлення і розвитку здібностей учня.
В НВК "Гайворонська гімназія-ЗШ І-ІІІ ступенів №5" ще з
2008 року запроваджено профільне навчання у 10, 11 класах, мета організації
якого здійснити диференціацію навчання. У травні, перед початком нового навчального
року, здійснюється анкетування учнів 9 класів, з метою визначення нахилів та
здібностей. Потім проводяться батьківські збори. Аналізується матеріально-технічна
база школи, кадровий потенціал, анкети учнів. Батькам пропонуються ті, чи інші профілі. Так, спільно визначається майбутній
профіль 10 класу. В НВК впроваджуються історичний та профіль української філології.
Немає коментарів:
Дописати коментар