Семко
Н.Г.,педагог-організатор загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 2 м.Гайворон
Обдарованість
дитини... Що це таке? Можливо це своєрідна іскра Божа, яку треба відшукати в її
душі і допомогти не тільки не згаснути, а спалахнути полум’ям. Здібні,
талановиті люди в будь-якому суспільстві є його “локомотивом”. Саме їхніми
інтелектуальними зусиллями забезпечується прогрес суспільства, плодами якого
користуються всі. Тому кожен учитель часто запитує себе: “Як знайти та
визначити обдарованість?”. Адже через свою зайнятість, брак інформації,
методичної підтримки він обмежений у виборі інструментарію, який допоміг би дати
відповідь на це запитання. Визначення обдарованості надзвичайно важливе, від
розуміння суті обдарованості прямо залежить, на які особливості своїх учнів
учитель звертатиме увагу.
Завдання школи — підтримати учня і розвинути його здібності, підготувати
ґрунт для того, щоб ці здібності було реалізовано. Виявлення
обдарованих дітей повинно починатися вже в початковій школі на основі спостереження,
вивчення психологічних особливостей, мовлення, пам'яті, логічного мислення.
Якими є обдаровані
діти?• Мають вищі порівняно з більшістю учнів інтелектуальні здібності, потяг
до навчання, творчі можливості.• Мають активну пізнавальну потребу, що домінує.•
Відчувають радість від здобуття знань, розумової праці.
У навчальній діяльності
робота з обдарованими дітьми ґрунтується на диференційованому підході, що
сприяє розширенню й поглибленню освітнього простору предмета.
Мета
роботи з обдарованими дітьми у
ЗШ І-ІІІ ступенів № 2 м.Гайворон - виявлення таких
дітей та створення умов для їх оптимального розвитку.
Завдання
роботи з обдарованими дітьми:
• Розвиток цілісної картини світу в
уявленнях дитини.
• Розвиток творчого критичного й
абстрактно-логічного мислення, здатностей розв'язувати проблеми.• Розвиток
здатності самостійно навчатися та здійснювати дослідницьку роботу.
• Розвиток здатностей до самопізнання й
саморозуміння, формування позитивної «Я-концепції».
За
якими принципами будується робота з обдарованими дітьми?
• Орієнтація на змагання, актуалізація
лідерських можливостей учнів.
• Орієнтація на потреби дитини.
• Максимальне розширення кола інтересів.
• Домінування розвивальних можливостей
над інформаційною насиченістю.
• Ускладнення змісту навчальної
діяльності.
Яким
повинен бути вчитель у роботі з обдарованими дітьми?
• Талановитим, здатним до
експериментальної й творчої діяльності.
• Професійно грамотним.
• Інтелігентним, моральним і ерудованим.
• Володіти сучасними педагогічними
технологіями.
• Мати позитивну «Я-концепцію», бути
цілеспрямованим, наполегливим, емоційно стабільним.
• Умілим організатором
навчально-виховного процесу, психологом.
Що
повинен уміти вчитель для роботи з обдарованими дітьми?
Збагачувати навчальні програми,
тобто оновлювати й розширювати зміст навчання.
Працювати диференційовано,
здійснювати індивідуальний підхід і консультувати учнів.
Стимулювати пізнавальні здібності
учнів.
Приймати зважені
психолого-педагогічні рішення.
Аналізувати навчально-виховну
діяльність — свою та класу.
Добирати й готувати матеріал для
колективних творчих справ.
Завдання педагогів
полягає у тому, щоб створити умови, з яких будь-яка дитина могла б просуватися
шляхом власної досконалості, уміла мислити самостійно, нестандартно. Цей шлях
називається «самовдосконаленням дитини в умовах освітнього процесу».
Обдарованість — це система, що розвивається протягом життя, визначає
можливість досягнення людиною вищих (незвичайних, неабияких) результатів в
одному або декількох видах діяльності порівняно з іншими людьми.
Обдарована дитина — це дитина, яка має яскраві й очевидні, іноді видатні
досягнення (або внутрішні передумови таких досягнень) у тому або іншому виді
діяльності.
За
якими напрямами здійснюється робота вчителів з обдарованими учнями?
1. На уроках — індивідуальна
диференційована робота.
2. Позакласні заходи у межах предметних
тижнів.
3. Предметні заходи у класі із запрошенням
батьків.
4. Участь учнів 1-11-х класів у конференціях із захистом
навчальних проектів,науково- дослідницьких робіт ,презентацій
5. Участь в олімпіадах різного рівня.
6. Участь у творчих конкурсах різного
рівня
7. Традиційні свята — особлива форма
роботи з обдарованими дітьми, оскільки в них діти мають можливість не тільки
реалізувати акторські здібності, безпосередньо беручи участь у виставах, але й
виявити творчі навички, розробляючи сценарії постановок, розвинути схильність
до художнього читання й літературної творчості, виявити ерудицію й дослідницькі
навички у вікторинах і наукових диспутах. Така робота сприяє підвищенню
мотивації обдарованих дітей до співробітництва з педагогами й кропіткій роботі
із самовдосконалення.
Форми
роботи вчителя-предметника з обдарованими дітьми
1. Розв'язання нестандартних завдань на
уроках і в позаурочний час.
2.
Індивідуальна й диференційована робота.
3. Ділові гри,
інтерактивні методи навчання.
4. Участь у конкурсах різних рівнів.
5. Участь у предметних олімпіадах різних
рівнів.
Розвиток обдарованості
учнів залежить від професійного рівня педагогів та використання креативних
методів навчання. У практиці педагогічної діяльності слід використовувати нові
технології навчання, які сприятимуть розвитку інтелектуальної, творчої,
предметної або лідерської обдарованості.
Як
наслідок перемоги учнів в конкурсах,олімпіадах, МАН: Це Квашук К.,Тихевич І., Герасименко В.,Костенюк В., Бевз В.(районний та обласний рівень)
Немає коментарів:
Дописати коментар