четвер

Технологічна освіта: свідомий вибір професії - одна з результатів розвитку обдарованості

Іщук С.І, директор Гайворонсьго МНВК
Визначаючи сьогодні шляхи розвитку освітньої галузі «Технології» ми повинні виходити з сучасного стану трудового навчання, зміст якого в загальноосвітніх навчальних закладах складається з трудового навчання у 5-9 класах і 10-11 класах. На трудове навчання відводиться по 1 годині у 5,6 і 9 класах та по 2 години  – у 7–8 класах.
Трудове навчання з 7 по 9 класи має характер допрофільної підготовки. Інструктивно-методичним листом МОН України дозволено на базі міжшкільних навчально-виробничих комбінатів (МНВК) здійснювати допрофільну підготовку у 8-9 класах за рахунок годин на трудове навчання.
Учням 8-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів МНВК пропонують модель допрофільного навчання, що базується на диференціації спецкурсів за вибором та факультативів і вивченні профорієнтаційного курсу «Людина та світ професій». Система допрофільної підготовки з усвідомленого вибору профілю навчання із залученням МНВК забезпечує учням можливість змінювати один напрям на інший або поєднувати їх у динамічних профільних групах, сформувати які в загальноосвітній, а особливо в малокомплектній школі, майже неможливо. Така організація допрофільної підготовки створює для учнів можливість обґрунтованого вибору профілю навчання і пов’язаної з ним професійної діяльності.

Сучасне трудове навчання учнів 10-11 класів (Рис. 1) може здійснюватися за універсальним профілем в обсязі 2 години на тиждень.


 
Рис. 1. Структура трудового навчання учнів 10-11 класів.
Профільне навчання в Україні нині охоплює 66% старшокласників. Профільне навчання за технологічним профілем посідає в країні друге місце серед навчальних профілів, поступаючись лише природничо-математичному профілю, хоча ще 5 років тому технологічний профіль був першим у цьому списку. За технологічним профілем сьогодні навчається 128 тис. учнів старших класів [1, 5]. За наказом МОН України на вивчення технологічного профілю відводиться 6 година на тиждень.
Соціологічні опитування показують, що понад 70% учнівської молоді разом з атестатом про загальну середню освіту бажають отримати і робітничу професію. Професійне навчання старшокласників в сучасних умовах здійснюється за державними стандартами професійно-технічної освіти, коли заклад освіти, МНВК отримують ліцензію на підготовку кваліфікованих робітників і в межах годин технологічного профілю здійснюють навчання певній професії. У країнах Євросоюзу розподіл за академічним та професійним напрямами навчання в старшій середній школі складає від 28 до 70%. В Україні найкращі області Херсонська, Київська мають показник охоплення загальноосвітніх навчальних закладів професійним навчанням школярів до 30%. Гірші показники – 4–6% мають Львівська, Донецька області.
У 10-х класах учні не тільки технологічного профілю, а й усіх профілів навчання вивчають предмет «Технології». Програма технологій має модульну структуру і складається з двох частин – інваріантної та варіативної (Таблиця 1).
Таблиця 1
Загальний тематичний план програми «Технології»
п/п
Назва модулів
Кількість годин
10 клас
11 клас
12 клас
1.
Базовий модуль
12
12
2.
Варіативний модуль
20
20
35
3.
Резерв часу
3
3

Всього
35
35
35

Основою 12-годинної інваріантної складової у 10 та 11 класах є базовий модуль «Проектні технології у перетворюючій діяльності людини», вивчення якого передбачає продовження засвоєння методу проектів, основи якого учні вивчали на уроках трудового навчання у 5-9 класах. Базовий модуль виступає як інструментарій реалізації варіативної частини програми, зміст якої учитель добирає виходячи з індивідуальних інтересів та здібностей учнів, матеріальних можливостей школи, регіональних особливостей та виробничого оточення, в якому знаходиться навчальний заклад. Варіативний модуль засвоюється старшокласниками через проектну діяльність, результатом якої є творчий проект.

Рис. 2. Структура технологічного профілю навчання старшокласників

Загальнотехнологічне спрямування – це допрофесійне розширене навчання за профілями «Деревообробка», «Металообробка», «Основи дизайну», «Швейна справа», «Будівництво та опоряджувальні роботи», «Технічне конструюваня і моделювання» і ін. У цих напрямках інтегровані знання і вміння притаманні для певних груп споріднених професій.
Професійне спрямування передбачає підготовку учнів за робітничими професіями у межах технологічного профілю. Актуальність такого виду спрямованості технологічного профілю навчання засвідчує аналіз профільного навчання у старшій школі США, де всі профілі мають виробниче спрямування, що є запорукою підготовки випускника до ринку праці, готовності заробити на своє утримання і навчання. В наших найближчих сусідів у Республіці Польща торік з 11686 функціонуючих шкіл для молоді, близько 60% мали професійне спрямування.
Інженерно-технічне спрямування – це вузькоспеціалізований, обмежений за кількістю учнів технічний напрям з підготовки старшокласників до вступу до вищих навчальних закладів певного профілю. Сюди відносяться такі спеціалізації «Матеріалознавство і технології конструкційних матеріалів», «Енергетика», «Комп’ютерна інженерія», «Легка промисловість», «Основи телекомунікацій», «Агротехніка», «Технічна та комп’ютерна графіка».
У загальноосвітніх навчальних закладах є категорія курсів за вибором, які реалізуються за рахунок годин варіативної частини навчальних планів, що мають також і інваріантну складову, до якої входить предмет «Трудове навчання». За рахунок варіативних годин навчальних планів вивчаються курси за вибором. Учні загальноосвітніх навчальних закладів разом з батьками вибирають курси за вибором: допрофільні і профільні курси. На варіативну складову у 5-9 класах за типовими навчальними планами для різних закладів відводиться від 0,5 до 5,5 годин на тиждень. Завдання допрофільних курсів – ознайомити учнів з напрямами технологічного профілю та зорієнтувати школярів у виборі професії. І тут потрібен не стільки психолог як профорієнтолог, який орієнтує учнів на робітничі професії.
Включення до навчальних планів шкіл обов’язкових занять за вибором (елективні курси), професійних проб, а також психолого-педагогічна підтримка самовизначення учнів є однією з умов організації допрофільної підготовки.. Виходячи з профорієнтаційного значення курсів за вибором школи, їх зміст повинен бути короткочасним, а кількість повинна бути достатньою для варіативного ознайомлення учнів з особливостями можливих напрямків майбутнього профільного навчання в старшій школі.
Курси за вибором школи можуть мати предметний, міжпредметний і позапредметний характер. Найбільш економічними в умовах становлення допрофільної підготовки учнів сучасної основної школи можуть бути пропедевтичні по відношенню до профільних предметні курси у варіативній складовій змісту базових загальноосвітніх шкільних предметів. Так, наприклад, із п’яти розділів програми трудового навчання учнів 5-9 класів тільки два перших є інваріантними, а решта є варіативними і можуть базуватися на тих виробничих технологіях, які складатимуть у подальшому основу профільної підготовки старшокласників. Такі курси у вигляді варіативних розділів програми трудового навчання допомагатимуть учневі в обґрунтуванні майбутнього профілю навчання, встановленню його можливостей в умовах навчання на підвищеному рівні профільної школи. Варіативні (елективні) розділи розробляються науково-методичними центрами, методистами, а також самими педагогами. В 90-х роках в Україні вже були створені десятки різних орієнтовних тематичних планів для учнів 8-9 класів, які можуть бути взяті сьогодні за основу при складанні варіативних розділів програми трудового навчання [5].
Технологічної освіта в умовах профільної школи забезпечує можливість учителя варіювати зміст навчання у відповідності зі здібностями дитини. Проблема роботи вчителя зі змістом освіти є провідним питанням сучасної особистісна орієнтованої технологічної освіти. Така спрямованість професійно-педагогічної діяльності вчителя технологій перетворює процес освіти з монолітного і незмінного в варіативну, відкриту для оперативних змін, диференційовану сферу освітніх послуг, у якій система жорстко детермінованих навчальних дисциплін, по суті, нав’язувана учню і обмежуюча його свободу вибору, замінюється свідомим (на підставі професійно виважених консультацій) вибором школярем індивідуальної освітньої траєкторії у відповідності з власними інтересами, здібностями і освітніми потребами.
Тому, сьогодні особливої актуальності набуває підготовка вчителя технологій до здійснення профільного технологічного навчання старшокласників, яке має на меті допомогу учню у самостійному й усвідомленому виборі спрямованості технологічного профільного навчання в старшій школі, у виявленні нахилів, здібностей, інтересів і мотивів школярів.
ЛІТЕРАТУРА
1.                Дятленко С. Міжшкільний навчально-виробничий комбінат – центр підготовки до життя / С. Дятленко, Л. Шестаківський // Освіта України. – 14 серпня 2009. – № 59–60. – С. 5.
2.                Дятленко С. М. Підготовка учнів 8-9 класів до профільного самовизначення у процесі професійної орієнтації / С. М. Дятленко // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету. Серія: Педагогіка. – 2007. – № 8. – С. 140–145.
3.                Книга вчителя трудового навчання (обслуговуючі види праці) : Довідково-метдичне видання / Упоряд. Н. Б. Лосина, Б.М. Терещук. – Харків : ТОРСІНГ ПЛЮС, 2006. – 608 с.
Корюненко М. Україна-Польща: неперервна освіта в умовах полі культурності / Марія Корюненко // Освіта України. – 18 вересня 2009. – № 70. – С. 

Немає коментарів:

Дописати коментар